Komunikacija socialiniuose tinkluose – nuo ko pradėti?
Greičiausiai skaitai šį įrašą, nes nusprendei, jog užteks vien galvoti apie komunikaciją socialiniuose tinkluose, bet metas pradėti. Tik…pradėti nuo ko?
Pasidalinsiu turimomis žiniomis bei pavyzdžiais, kaip jas pritaikau. Baigiau soc. tinklų administratorių kursus, aktyviai domiuosi skaitmeniniu marketingu ir nuolat gilinu turimas žinias. Šiame tinklaraštyje dalinsiuosi savo progresu, įžvalgomis ir net klaidomis (tikiuosi, jog tai padės jų išvengti tau!)
Pirmasis įrašas apie darbus, kuriuos nuveikiau tam, kad galėčiau startuoti su komunikacija socialiniuose tinkluose. Važiuojam!
Turinys
Pradžių pradžia – prekės ženklas
Neverta net kalbėti apie komunikaciją socialiniuose tinkluose, jei prekės ženklas yra…apie nieką. Svarbu sau atsakyti:
- kokiomis vertybėmis jis grįstas;
- kuo skiriasi nuo konkurentų;
- kokia tavo prekės ženklo tikslinė auditorija (kas jai svarbu, kokias problemas ji turi, kokiuose soc. tinkluose lankosi);
- ką parduodi ir kodėl kažkas turėtų tai pirkti (t. y. kokią vertę produktas ar paslauga kuria).
Jei dar negali to padaryti – komunikacijai gerokai per anksti. Neatlikus „namų darbų“ neverta tikėtis, jog keli įrašai soc. tinkluose magiškai pritrauks būrį pirkėjų ir ims generuoti pardavimus.
Tikiuosi, kad tokia įžanga tavęs neišgąsdino. Tačiau išsigryninus prekės ženklą, apgalvojus, kokią vertę kuriamas turinys suteiks auditorijai (ir kaip ją pasieks!) siekti rezultatų bus žymiai paprasčiau. Tad pradėkime nuo pagrindų. Kviečiu tai daryti ir tave – kuo geriau pažinsi savo prekės ženklą, jo stiprybes (ir silpnybes!), tuo geriau galėsi jį pristatyti tikslinei auditorijai.
Socialinių tinklų komunikacijos strategija
Pirmiausia svarbu atsakyti į klausimą – kokie tavo tikslai ir kokius veiksmus gali atlikti, kad juos pasiektum per numatytą laiką? Valio, štai ir turi pačią esmę. Paminėsiu kelis svarbius aspektus, į kuriuos verta atsižvelgti dar prieš pradedant komunikaciją socialiniuose tinkluose.
Tikslinė auditorija.
Komunikacija – tai ryšio su tiksline auditorija kūrimas. Jei tavo įrašai bus tik apie siūlomus produktus ir jų funkcijas, tai bus panašiau į skelbimų lentą, o ne į dialogą. Svarbu atrasti, kas yra tavo tikslinė auditorija, kokios temos ją domina, kokias problemas ji turi bei kaip tavo prekės ženklas gali padėti jas išspręsti. Tuomet tavo kuriamas turinys suteiks auditorijai vertės, o tau bus paprasčiau (ir, tikiuosi, smagiau!) su ja komunikuoti.
Konkurentų analizė.
Pradedant nuo nulio svarbu nelyginti savęs su specialistais, kurie turi dideles auditorijas bei daug įdirbio, nes gali nusvirti rankos. Tačiau užsimerkti ir „nematyti“ ką daro konkurentai – taip pat ne išeitis. Atlikdama konkurentų analizę aš rinkausi soc. tinklų profilius, kurie yra „vienu žingsneliu toliau“ negu aš – t.y. turi nedideles auditorijas ir kurią turinį, atliepiantį mano tikslinės auditorijos problemas. Pasižymėjau sau, kokie konkurentų privalumai bei trūkumai – tai padėjo man pamatyti, ką galiu daryti geriau ir kuo mano prekės ženklas skiriasi nuo kitų.
Komunikacijos kanalų pasirinkimas.
Pradedant komunikaciją socialiniuose tinkluose gali pasirodyti, jog reikia būti VISUR – Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, Youtube… Jei žinai, kokia tavo tikslinė auditorija ir kur ji lankosi, tai sufleruoja, kurias platformas pasirinkti. Taip pat apgalvok turimus resursus. Mano tikslinė auditorija lankosi Facebook, Instagram ir Youtube, tačiau žinau, jog dirbdama viena pati (bent kol kas) negaliu skirti pakankamai laiko tam, kad visose šiose platformose kurčiau nuoseklų ir vertingą turinį. Todėl pasirinkau didžiąją dalį savo dėmesio skirti komunikacijai Instagram platformoje bei rašyti tekstus savo tinklaraštyje.
Komunikacijos soc. tinkluose tikslai.
Sunku išmatuoti, ar pastangos veiksmingos, jei neturi aiškių tikslų. Kokių rezultatų nori pasiekti komunikuojant soc. tinkluose? Ar nori padidnti prekės ženklo žinomumą, pakelti pardavimų skaičių, o gal atsakyti į klientų užklausas sparčiau, nei tai galėtum padaryti el. paštu? Tai apsvarsčius, metas suformuluoti konkrečius tikslus.
Galbūt jau teko girdėti apie SMART tikslų kėlimo metodiką (jeigu ne – daugiau apie ją sužinoti bei pamatyti įvairių pavyzdžių gali čia).
Pateikiu konkretų pavyzdį – vieną iš mano išsikeltų tikslų. Noriu padidinti savo prekės ženklo žinomumą, o mano tikslas – iki gegužės 1 d. pasiekti 200 sekėjų Instagram platformoje.

Pažiūrėkime, kaip jis atliepia SMART metodą:
S (angl. Specific) – konkretus. Kiek tiksliai sekėjų noriu pasiekti? Mano pasirinktas konkretus skaičius – 200. Jis gali pasirodyti gana santūrus, tačiau atsižvelgiu į tai, kad neketinu kelti įrašų kasdien bei turiu minimalų biudžetą reklamai.
M (angl. Measurable) – išmatuojamas. Kaip apskaičiuosiu, ar pasiekiau savo tikslą? Aš matuosiu rezultatus sekėjų skaičiumi (arba pasiekiu 200, arba ne).
A (angl. Achievable) – pasiekiamas. Ar realiai galiu pasiekti šį tikslą? Jei norėčiau po poros mėnesių turėti 10 tūkst. sekėjų, turėtų įvykti stebuklas, kad su turimais resursais šį tikslą įgyvendinčiau. Magija netikiu, tad 200 yra kur kas realistiškesnis skaičius (pradedant nuo 0, neskelbiant įrašų kasdien bei daug neinvestuojant į reklamą).
R (angl. Relevant) – aktualus. Kaip šis tikslas siejasi su mano kitais tikslais, kuo dar jis man naudingas? Noriu pasiekti auditoriją, kuri domisi turinio kūrimu soc. tinkluose, dalintis savo turimomis žiniomis, pritraukti naujų klientų, atrasti naujų pažinčių. Tad man svarbu didinti prekės ženklo žinomumą.
T (angl. Time-bound) – apibrėžtas laike. Iki kada ketinu pasiekti tikslą?Komunikaciją Instagram pradedu sausio mėn., tikslą noriu pasiekti iki gegužės , vadinasi, tikslui pasiekti turiu keturis mėnesius.
Komunikacijos planas (ir jo laikymasis!)
Kodėl verta kurti planą, o ne komunikuoti spontaniškai? Planuojant turinį iš anksto paprasčiau išvengti dienų, kai „nėra įkvėpimo“. Pati stengiuosi turinį planuoti bent mėnesiui į priekį, žinoma, išlikdama lanksti. Iš anksto žinodama, kokiomis temomis kalbėsiu ir kokias naujienas noriu pristatyti savo auditorijai, nebeturiu sukti galvos „ką čia šiandien parašius…“ bei galiu susitelkti į turinio kūrimą.
Komunikacijos dažnumas. Internete gausu patarimų, kokiu dažnumu komunikuoti tam tikroje platformoje, kelintą valandą kelti įrašus, kokie turi būti jų formatai… Tačiau šie patarimai yra bendro pobūdžio, nevertėtų jais vadovautis aklai. Man vien pagalvojus apie tai, kaip reikėtų kasdien filmuotis keliuose Instagram Reels’uose per dieną, sukyla įtampa – dar nesijaučiu komfortabiliai prieš kamerą. Verčiau susiplanuosiu tai, ką realiai galiu įgyvendinti, o iššūkį man keliančius įrašus skelbsiu kiek rečiau.
Komunikacijos formatai. Komunikacijos plane pasižymiu, kokie bus mano įrašų formatai. Taip iš anksto galiu numatyti, kokių nuotraukų ar vaizdo įrašų man prireiks ir turinį kuriu efektyviau. Pavyzdžiui aš, vietoj to, kad rašyčiau pavienius įrašus prieš pat juos publikuodama, paskiriu vieną dieną savaitėje, kai rašau tekstus visai savaitei į priekį.
Resursai. Planuojant komunikaciją svarbu atsižvelgti į savo resursus – laiką, kurį gali skirti turinio kūrimui, reklamos biudžetą, turimus pagalbininkus (galbūt dirbi su fotografe, tekstų rašytoja ar soc. tinklų administratore). Kadangi viską darau pati – nuo tekstų ir vizualų kūrimo iki jų publikavimo, paskiriu laiką kiekvienai iš šių veiklų.
Duomenų analizė
Pasidarėme strategiją, turime planą – dabar jau viskas eisis kaip sviestu patepta! Ar…ne? Pasižiūrėjus Youtube vaizdo įrašus, kur 14-mečiai milijonieriai pasakoja apie savo per kelis mėnesius pasiektą šimtatūkstantinę auditoriją soc. tinkluose gali pasirodyti, kad tereikia kurti gerą turinį, o sekėjai rasis savaime. Vis dėlto, labai svarbu ne tik komunikuoti, bet ir stebėti ar žinutė pasiekia adresatą, t. y. analizuoti aktualius duomenis – kokią auditoriją įrašai pasiekia, koks yra jos įsitraukimas, kokie įrašų formatai pasirodo geriausiai.
Eksperimentavimas!
Tai padaryti kiek baugu, bet išėjimas iš komforto zonos dažnai ne tik suteikia daug džiaugsmo, prideda pasitikėjimo savimi bet ir padeda atrasti, kas įdomu tavo auditorijai.
Ką ketinu išbandyti aš:
- Dalintis savo patirtimi atvirai. Šis įrašas – pirmas bandymas! Nenoriu kurti „sauso“ turinio su patarimais, kaip „reikia daryti teisingai“. Nedrąsu dalintis savo klaidomis, bet tik taip padėsiu jų išvengti kitiems bei tobulėsiu pati.
- Filmuotis. Mėgstu matyti sekamus kūrėjus, susieti balsą su veidu, tačiau man pačiai nedrąsu kalbėti priešais kamerą. Galvoje ima suktis milijonas minčių – kas, jei nusišnekėsiu, ką žmonės pagalvos, kaip atrodysiu… Tiesa ta, kad kritikų atsiras visada, bet vidinis – dažnai griežčiausias iš visų.
- Skirtingus turinio formatus. Kadangi dar tik pradedu auginti auditoriją, kol kas galiu tik daryti prielaidą, kokie turinio formatai bus jai aktualūs. Žinoma, kiekviena soc. tinklų platforma turi tendencijas, tačiau kur kas svarbiau nei „trendai“ man yra tai, kad mano turinys būtų įdomus, aktualus ir įtraukiantis mano tikslinei auditorijai.
Susitiksime po poros mėnesių, tuomet pasidalinsiu savo progresu ir įžvalgomis (bei, žinoma, kaip sekasi auginti auditoriją!) Susitikime Instagram, platformoje, kurioje komunikuoju. Jei turi klausimų ar pastebėjimų – brūkštelk man žinutę ar el. laišką!

